"Pośrednik Bożych zamiarów" - to jeden z tematów w programie nauczania religii w kl.II gimnazjum ("Jezus działa i zbawia"). W realizacji tego tematu postanowiłam wykorzystać historię obrazkową, przedstawiającą wydarzenia związane z prorokiem Jonaszem(Księga Jonasza), która miała uatrakcyjnić katechezę. Wprowadziłam też elementy rywalizacji między poszczególnymi grupami- przyznając punkty za streszczenie kolejnych rozdziałów Księgi Jonasza (0-5 pkt) i dobór ilustracji do nich (0-2 pkt).
Scenariusz lekcji religii - kl. II gimnazjum- dział „Bóg objawia się w znakach”.
Temat lekcji: „ Powiernik Bożych zamiarów”.
Cel ogólny: ukazanie w oparciu o historię proroka Jonasza prawdy o działaniu Boga w życiu człowieka oraz uczenie odnajdywania takiego oddziaływania w życiu osobistym. Cele operacyjne: Katechizowany wie: - zna historię Jonasza, - rozumie uniwersalizm zbawienia, - wyjaśnia, co znaczy być powiernikiem Boga. Katechizowany umie: - potrafi wytłumaczyć Boży zamiar zawarty w tym opowiadaniu, - umiejętnie komunikować się z innymi ludźmi, - stara się być osobą zaufaną.
Metody nauczania: słowna – rozmowa nauczająca praktyczna – praca z tekstami Pisma Świętego problemowa – aktywizująca (dobieranie do ilustracji odpowiedniego tekstu), metoda „słoneczka”. Ścieżki edukacyjne: edukacja prozdrowotna. Formy organizacyjne zajęć: praca zbiorowa, indywidualna. Środki dydaktyczne: Pismo Święte, ilustracje, zeszyt przedmiotowy.
Przebieg lekcji: I. Część nawiązująca: 1.Powitanie uczniów i wspólna modlitwa. 2. Sprawdzenie listy obecności. 3. Przypomnienie, że Bóg jest osobą bliską człowiekowi i stara się mu pomagać ( z poprzedniej lekcji). 4. Pogadanka o tym, czego oczekujemy od innych, aby uczynić kogoś swoim powiernikiem. Ważniejsze wypowiedzi notujemy na tablicy (metoda „ słoneczka”- „ Człowiek oczekuje od powiernika...”)
II. Część właściwa: 1. Podanie tematu i celu ogólnego lekcji. 2. Przypomnienie biblijnego znaczenia funkcji spełnianej przez proroka i krótką historię powstania Księgi Jonasza. 3. Utworzenie zespołów ( 5- osobowych) i przydzielenie zadań: - każdy zespół ma przeczytać jeden z rozdziałów Księgi Jonasza i przygotować krótką relację przedstawionej historii pozostałym grupom, - scharakteryzować działania Boga i postawy Jonasza występujące w przeczytanym fragmencie, -wyszukać wśród wielu ilustracji te, które obrazują treść kolejno omawianych fragmentów Księgi Jonasza: wyboru ilustracji dokonują przedstawiciele z pozostałych grup- wskazani przez referującego i przyczepiają je kolejno na tablicy-tworząc historię obrazkową o proroku Jonaszu. 4. Prezentacja i omówienie wyników analizy tekstu biblijnego – w formie tabeli zapisanej na tablicy:
Postawy Jonasza: - nie zależy mu na ocaleniu mieszkańców Niniwy; - ucieka przed Bogiem; - zagłusza nakaz sumienia; - okazuje odwagę; - uznaje swoją winę; - wypełnia nakaz Boga; - kierując się pychą egoizmem oczekuje zguby Niniwy; Postawy Boga: - chce ocalić mieszkańców Niniwy od zguby - okazuje swoja moc - jest litościwy i sprawiedliwy - łagodny i wyrozumiały - okazuje swoje miłosierdzie - jest cierpliwy i wielki 5. Uczniowie przepisują tabelę do zeszytów. 6. Ćwiczenie - zabawa: przedstawiciele poszczególnych grup dobierają do wylosowanych przez siebie ilustracji odpowiedni fragment z Księgi Jonasza ( w miarę czasu).
III. Część podsumowująca i ewaluacyjna: 1. Refleksja nawiązująca do wydarzenia chrztu- w sakramencie tym każdy ochrzczony otrzymuje od Boga powołanie ( porównywalne do powołania Jonasza), aby być pośród ludzi świadkiem Jego dobroci i przyjaźni, aby ludziom przypominać, że wierność Bogu i trwanie przy Nim może im jedynie zapewnić bezpieczeństwo. 2. Zadanie domowe – napisz, w jaki sposób Bóg czyni wierzącego powiernikiem swoich zamiarów.
Opracowała: mgr Alicja Łukasz
Gimnazjum Nr 4 w Mrągowie. |